W 1940 r. armia stanów zjednoczonych zleciła Hersheyowi, producentowi czekolady opracowanie receptury na specjalna czekoladę, która przetrwa w klimacie tropikalnym i zaspokoi głód żołnierza, gdy nie będzie miał nic innego do jedzenia.
Istnieje dyscyplina naukowa tzw. "czekologia". Jej przedmiot stanowi poszukiwanie zwiazku między kształtem, nadzieniem i kolorem wybieranych przez nas czekolad, a nasza podswiadomoscia. Reprezentantem czekologii jest nowozelandzki psychoterapeuta Murray Langham. Twierdzi on, że kształt i nadzienie ulubionej czekolady może być kluczem do poznania charakteru człowieka.
Wg Langham`a amatorzy:
czekolady mlecznej - to osoby romantyczne i skłonne do nostalgii,
białej czekolady - sa niezdecydowani,
gorzkiej czekolady - lubia rzeczy dobrej jakosci.
czarnej czekolady - to ludzie myslacy perspektywicznie,
czekolady nadziewanej masa kawowa - niecierpliwi,
z pomarańczowym nadzieniem - swietnie sprawdzaja się w nadzwyczajnych sytuacjach,
czekolady z nadzieniem toffi - zmysłowi,
migdałów w czekoladzie - mysla szybko i lubia eksperymenty, itd.
Badacze z Hull York Medical School uważają, że codzienna dawka gorzkiej czekolady o specjalnym składzie może pomóc w zwalczaniu zespołu chronicznego zmęczenia.Po zjedzeniu czekolady o wysokiej zawartosci kakao uczestnicy pilotażowych badań czuli się mniej zmęczeni niż po zjedzeniu czekolady, która zabarwiono jedynie na brazowo. Naukowcy sadza, że ciemna czekolada wpływa na wydzielanie serotoniny.